عنوان:
بررسي عوامل مؤثر بر مديريت تقاضا در زنجيره تأمين
(مطالعه موردي شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده در استان کرمانشاه درسال1392)
چكيده:
توانايي دريافت و تحويل به موقع تقاضاي مشتريان در دنياي رقابتي امروز يک نگراني عمده براي همه صنايع ميباشد، به‌ويژه اينکه در دهه گذشته با ورود شرکت‌هاي بسياري به عرصه رقابت، مديريت تقاضا به يک دوره جديد وارد شده است. مديريت تقاضاي مشتريان يکي از مسائل معاصر است که در تلاش براي اثربخشي زنجيره تأمين مورد بحث قرار گرفته است و منظور ازمديريت تقاضا مي‌تواند به‌صورت قابليت شرکت براي فهم الزامات و تقاضاي مشتري و تعامل آنها در مقابل قابليت‌هاي زنجيره‌ي تأمين تعريف و تفسير شود. و ذکر اين نکته ضروري است که مديريت تقاضا مکمل کننده‌ي مديريت توزيع مي‌باشد و مديريت تقاضا در پي اين است که کالا را با توجه به هر شرائط زماني و با کيفيت مناسب و با حداقل هزينه‌ي تمام شده به دست مصرف کننده‌ي نهايي “مشتري” برساند. به عبارت بهتر مديريت تقاضا در زنجيره‌ي تأمين هدف خود را “رضايت مشتري” و ايجاد انعطاف‌پذيري و نوآوري در سازمان مي‌داند. پژوهش حاضر مديريت تقاضاي مشتريان در زنجيره تأمين شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده در استان کرمانشاه و عوامل مؤثر بر آن را در ميان شرکت‌هاي صنعتي توليدکنندگان و توزيع کنندگان در زنجيره‌ي تأمين استان کرمانشاه مورد مطالعه قرار داده است که تعداد آن 795 شرکت مي‌باشد و جامعه‌‌ي آماري ما را تشکيل مي‌دهند. تحقيق به‌صورت پيمايشي صورت گرفته و حجم نمونه نيز از طريق فرمول کوکران که 384 شرکت مي‌باشد به‌دست آمده است. با توزيع پرسشنامه در ميان اين 384 شرکت از شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده در استان کرمانشاه داده‌هاي تحقيق به‌دست آمده است. روايي پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان تأييد و پايايي آن از طريق تکنيک آلفاي کرونباخ تأييد شده است. براي تحليل داده‌هاي پرسشنامه از دو نرم افزار SPSS و آموس استفاده شده است. نتايج آماري بصورت آمار توصيفي و آمار تحليلي ارائه شده است. همچنين نتايج حاصل از اين پژوهش مشخص کرد که عوامل بخش‌بندي، حمايت از مديريت، پيش‌بيني و برنامه‌ريزي عمليات و فروش به ترتيب بيشترين اثر را داشتند.

واژگان كليدي: زنجيره تأمين، مديريت تقاضا، پيش‌بيني، بخش‌بندي، حمايت از مديريت، برنامه‌ريزي فروش و عمليات

فصل اول
كليات تحقيق
1-1)مقدمه
مشتريان، امروزه، كليد موفقيت تجاري محسوب مي شوند.
با تشديد رقابت در تجارت و تغييرات سريع تكنولوژيكي و نيز افزايش قدرت وحق انتخاب مشتريان، موفقيت از آن شركت‌هايي خواهد بود كه قادر باشند به‌نحو شايسته‌تري انتظارات و ارزش‌هاي مورد نظر مشتريان را درك و شناسايي كرده و به‌نحو مطلوب به آنها پاسخ دهند (وانگ1، 2007.(
در گذشته، مشتريان به‌ندرت خواهان يا قادر به دست کشيدن از محصول يا برند مصرفي خود بودند؛ امّا امروزه در قرن بيست و يکم، اين موضوع تغيير يافته است. شرکت‌ها و برند‌ها در بازار امروزي با خصومت با يکديگر به رقابت مي‌پردازند؛ تا جايي که”حفظ سهم بازار” امري بسيار مشکل بوده و “بدست آوردن سهم بيشتر”غيرقابل تصور مي‌نمايد (کينينگهام، واورا، آکسوي و هنري2،2005).
در سالهاي اخير شرکت‌هاي زيادي به عرصه رقابت در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده کرمانشاه وارد شده‌اند و همچنين با ورود تجهيزات و تکنولوژي جديدو توليد محصولات جديد، شرکت‌ها نه تنها جهت جذب مشتريان جديد كه حتي در حفظ مشتريان فعلي و وفادار خود با چالشي جديد روبرو شده‌اند.
در اين پژوهش تلاش مي‌شود با توجه به اهميـّت مشتـريان در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده به بررسي مفهـوم “مديريت تقاضا در زنجيره تأمين” پرداخته شود، به بيان ديگراين موضوع بررسي مي‌شود كه چه عواملي باعث افزايش بهبود عملکرد مديريت تقاضا در شرکت‌هاي صنعتي توليدکننده و توزيع کننده استان کرمانشاه ميشود.
1-2)بيان مسئله پژوهش
امروزه مديريت زنجيره تأمين به عنوان يکي از منابع زيرساختي پياده‌سازي کسب و کار الکترونيک در دنيا مطرح است. از اوايل دهه60 به بعد، خواست مشتري بر کيفيت بالاتر و خدمت‌رساني سريع موجب افزايش فشارهايي شد که قبلاً وجود نداشته است. براين‌اساس فعاليت‌هايي نظير برنامه‌ريزي عرضه و تقاضا، تهيه مواد، توليد و برنامه‌ريزي محصول، خدمت نگهداري کالا، کنترل موجودي، توزيع، تحويل و خدمت به مشتري اينک به سطح زنجيره عرضه انتقال پيدا کرده است. مسأله کليدي در يک زنجيره تأمين، مديريت و کنترل هماهنگي تمامي‌اين فعاليت‌هاست.
رقابت بي‌امان در بازارهاي جهاني امروزي، عرضه محصولات تازه با حضور کوتاه در بازار و اوج گرفتن انتظارات مشتريان، بنگاه‌هاي کسب و کار را به سرمايه‌گذاري و تمرکز بر زنجيره‌هاي عرضه خود وادار نموده است. رقابت در کسب و کار امروز ديگر ميان تک‌تک شرکت‌ها نيست بلکه ميان زنجيره‌هاي تأمين اتفاق مي‌افتد. مديريت زنجيره تأمين به ابزاري استراتژيک براي شرکت‌ها تبديل شده تا بتوانند کيفيت را مديريت نمايند، مشتريان را راضي نگاه دارند و با توان رقابتي باقي بمانند (بهنام اژدري و اختيارزاده،1390).
محيط جمعيتي داراي منافع بسياري مي باشد زيرا شامل مردم است و اين مردم هستند كه بازار را تشكيل ميدهند. و اينكه جمعيت جهان بطور انفجارآوري در حال رشد است و اين جمعيت بسيار متنوع هم داراي فرصت‌ها و تهديداتي مي‌باشد(كاپوج3,2008). در سالهاي اخير با توسعه شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده و افزايش تعداد رقبا در اين شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده با مشكلات زيادي در زمينه جذب مشتريان جديد و حتي حفظ مشتريان فعلي مواجه شدهاند. بنابراين بايد در انديشه يافتن راهكاري جهت كشف عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد زنجيره تأمين بود.
عموماً منافع مديريت مؤثر زنجيره تأمين‏ در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان کرمانشاه شامل موجودي‌هاي پايين‏تر، هزينه‏هاي کمتر، بهره‏وري بالاتر، توانايي بهبوديافته براي پاسخ‏ به نوسانات تقاضا، زمانهاي تحويل کوتاه‌تر، سود بيشتر و وفاداري بيشتر مشتري است. که همگي در گرو مديريت تقاضاي مطلوب در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان کرمانشاه مي‌باشد.
شرکت‌هاي زنجيره تأمين در استان کرمانشاه همگي به دنبال ايجاد جذب مشتريان حتي خارج از اين استان مي‌باشند. مديريت تقاضا داراي يک نقش فرااستاني است تقاضا را بررسي مي‌کند به ايجاد راهکار‌ها مي‌پردازد و در نتيجه هدف خود را رساندن کالا و خدمات نهايي با قيمت و هزينه کمتر و با کيفيت مناسب به دست مصرف کننده نهايي (مشتري مي‌داند).
اميد است اين تحقيق به پركردن بخشي از اين شكاف كمك کند.
با كمك يافته‌هاي اين تحقيق شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان کرمانشاه با شناخت عوامل مؤثر بر تقاضا در زنجيره تأمين قادر به حفظ مشتريان فعلي خود و همچنين جذب مشتريان رقبا خواهند بود. بنابراين ضروري مي‌رسد تا به بررسي عواملي پرداخته شود كه تاكنون كمتر به‌صورت تفصيلي مورد توجه تحقيقاتي در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان کرمانشاه كه در اين زمينه به انجام رسيده، قرار گرفته است.
1-3)اهميت و ضرورت انجام تحقيق
در طول چند دهه اخير، بازاريابي و تجارت دستخوش تغييرات بسياري شده‌است. نتيجه توسعه شيوه‌هاي نوين در تجارت، تغيير رويکرد سازمان‌ها از توليدمداري به مشتري‌مداري گرديده‌است. از اينرو امروزه توجه به مشتري محور کار سازمان‌ها قرار گرفته‌است (آلوارز و کاسيلز ,2005). امروزه بدليل افزايش تعداد عرضه كنندگان و بيشتر شدن نسبت عرضه به تقاضا، مشتريان مي‌توانند عرضه كننده خود را انتخاب كنند. بازار امروز متعلق به مشتري است (علي احمدي و الهياري, 1382).
در رقابت‌هاي موجود در در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان کرمانشاه عصر حاضر، بايد محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتريان در استان کرمانشاه، در دسترس وي قرار داد. خواست مشتري بر كيفيت بالا و خدمت رساني سريع، موجب افزايش فشارهايي شده است كه قبلاً وجود نداشته است، در نتيجه در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان کرمانشاه بيش از اين نمي‌توانند به تنهايي از عهده تمامي‌كارها برآيند. در بازار رقابتي موجود، در استان کرمانشاه بنگاه‌هاي اقتصادي و توليدي علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلي، خود را به مديريت و نظارت بر منابع و اركان مرتبط خارج از سازمان نيازمند يافته‌اند. علت اين امر در واقع دستيابي به مزيت يا مزاياي رقابتي با هدف كسب سهم بيشتري از بازار است. بر اين اساس، فعاليت‌هاي نظير برنامه‌ريزي عرضه و تقاضا، تهيه مواد، توليد و برنامه‌ريزي محصول، خدمت نگهداري كالا، كنترل موجودي، توزيع، تحويل و خدمت به مشتري كه قبلا همگي در سطح شركت انجام مي‌شده اينك به سطح زنجيره عرضه انتقال پيدا كرده است. مسئله كليدي در زنجيره تأمين، در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان کرمانشاه مديريت و كنترل هماهنگ تمامي‌اين فعاليت‌ها است. مديريت زنجيره تأمين (SCM) پديده‌اي است كه اين كار را به طريقي انجام مي‌دهد كه مشتريان بتوانند خدمت قابل اطمينان و سريع را با محصولات با كيفيت در حداقل هزينه دريافت كنند. در حالت كلي زنجيره تأمين از دو يا چند سازمان تشكيل مي‌شود كه رسماً از يكديگر جدا هستند و به وسيله جريان‌هاي مواد، اطلاعات و جريان‌هاي مالي به يكديگر مربوط مي‌شوند. اين در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان کرمانشاه مي‌توانند بنگاه‌هايي باشند كه مواد اوليه، قطعات، محصول نهايي و يا خدماتي چون توزيع، انبارش، عمده فروشي و خرده فروشي توليد مي‌كنند. حتي خود مصرف كننده نهايي را نيز مي‌توان يكي از اين سازمان‌ها در نظر گرفت.(معصومي‌، 1390).
بايد در نظر داشت که در ابتدا سازمان‌ها سودآوري را در گرو جذب هرچه بيشتر مشتريان مي‌دانستند، در حاليکه تحقيقات نشان مي‌دهد که هزينه جذب يک مشتري جديد تقريباً پنج برابر حفظ يک مشتري قديمي‌و وفادار است(کيم و همکاران4,2004).
يافته‌هاي اين تحقيق در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان کرمانشاه نه تنها به درك عوامل مؤثر بر مديريت تقاضا در زنجيره تأمين مؤثر است بلكه توسعه دهنده‌ي تحقيقات پيشين در اين زمينه مي‌باشد. اين تحقيق در پي درك مديريت مطلوب تقاضا مي‌باشد.
نتيجه اين تحقيق در در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان کرمانشاه نشان داد که جايگاه مديريت تقاضا بايد به درستي معين گردد. مديريت تقاضا بايد پيش‌بيني را به درستي تعريف کند. عوامل مؤثر بر آن را بشناسد و براي هر برهه زماني خاص با توجه به نياز مشتريان کمبود‌ها را بشناسد و نياز‌هاي هر فصل را به‌خوبي تشخيص دهد و بداند که چگونه بخش‌بندي نمايد و مشتريان را در بخش‌بندي تعريف نمايد. نوع رفتار‌هاي مشتريان و نياز آنان را با توجه به درآمد و سليقه آنان در نظر بگيرد براي جنسيت‌هاي گوناگون نياز‌هاي آنهارا تشخص دهد با توجه به سن، درآمد و…
خود مديريت تقاضا بايد از طرح‌ها، پيشنهادات، نظرات مديران ارشد به خوبي حمايت نمايد بتواند داراي روابط عمومي‌قوي باشد.نياز‌هاي مشتريان را تشخيص دهد از طريق ارتباط با مشتريان در نوع طرح‌ها، نقش‌ها، برطرف کردن عيوب، مديريت تقاضا بايد در اين نقش فردي انعطاف‌پذير باشد.
مديريت تقاضا بايد در برنامه‌ريزي فروش و عمليات در ميان عرضه و تقاضا برنامه‌ريزي ايجاد نمايد تا فروش به سطح بهينه برسد.
با بررسي پيشينه تحقيق به نظر مي رسد لازم است تا فاکتورهاي بيشتري مورد توجه قرار گيرند. از آنجائي كه تحقيقات صورت گرفته در اين زمينه در دنيا اندك بوده و در ايران نيز تاكنون تحقيقي در اين خصوص انجام نشده است,ضروري است تا به عنوان يك تحقيق راهگشا به اين امر پرداخته شود.

1-4)اهداف مشخص تحقيق (شامل اهداف كلي، ويژه وكاربردي):
1-4-1)اهداف كلي:
بررسي عوامل مؤثر بر مديريت تقاضا در زنجيره تأمين در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان کرمانشاه
1-4-2)اهداف ويژه:
شناخت اثر عامل مديريت تقاضا بر عملکرد زنجيره تأمين در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان كرمانشاه
شناخت اثر عامل پيش‌بيني بر مديريت تقاضاي زنجيره تأمين در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان كرمانشاه
شناخت اثر عامل بخش‌بندي بر مديريت تقاضاي زنجيره تأمين در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان كرمانشاه
شناخت اثر عامل برنامه‌ريزي فروش و عمليات بر مديريت تقاضاي زنجيره تأمين در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان كرمانشاه
شناخت اثر عامل حمايت از مديريت بر مديريت تقاضاي زنجيره تأمين در شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان كرمانشاه
1-4-3)اهداف كاربردي:
شناسايي عوامل مؤثر بر مديريت تقاضا در زنجيره تأمين, به منظور بهره‌برداري شرکت‌ها در برنامه‌ريزي‌هاي آتي در جهت حفظ مشتريان فعلي و همچنين جذب مشتريان رقبا از طريق شناسايي و در صورت امکان کنترل عوامل مؤثر بر اين تمايل.
1-5) بيان متغيرهاي مورد بررسي در قالب يک مدل مفهومي
شکل زير به نمايش مدل مفهومي‌براي اين تحقيق مي‌پردازد.

شکل (1-1) مدل مفهومي تحقيق

1.Richard Pibernik, Gernot Kaiser (2012). Customer- Facing Supply chain practices the impact of demand and distribution management on supply chin success journal of operations management.
2. Danish Irfan. XUX ia ofei, and Deng sheng chun (2008). Developing approaches of study chain management systems of enterprises in Pakistan journal of information technology.
3. Ching-Eang Lee, Chien- Ping Chung (2012). An inventory model for deteriorating items in a procedia – social an behavioral sciences.
4. Li Chi Ling, Youli (2012). Research on supply chain collaboration of auto industry engineering based on BTO. Wuhan university of technology, journal of procedia.
5. Yangt Huang, Gang Wang, Bin gying Ren, Haoyun zhang (2011). Research on inter action compatibility of enterprises on supply chain. Journal of science direct.
6.Bingnan Jiang , Ynsi Eei (2011). Dynamic Residential Demand Response and distributed Generation management in smart micro grid with hierar chical agents. Department ofelectrical and computer engineering , university of Connecticut. Journal of science direct.
1-6)فرضيه‌هاي تحقيق
فرضيه1: عامل مديريت تقاضا با عملکرد زنجيره تأمين داراي رابطه مستقيم و معنادار است.
فرضيه 2: عامل پيش‌بيني با مديريت تقاضا داراي رابطه مستقيم و معنادار است.
فرضيه 3: عامل بخش‌بندي با مديريت تقاضا داراي رابطه مستقيم و معنادار است.
فرضيه4: عامل برنامه‌ريزي فروش و عمليات با مديريت تقاضا داراي رابطه مستقيم و معنادار است.
فرضيه5: عامل حمايت از مديريت با مديريت تقاضا داراي رابطه مستقيم و معنادار است.
1-7) شرح كامل روش تحقيق بر حسب هدف، نوع داده‌ها و نحوه اجراء
تحقيق حاضرازنوع تحقيقات توصيفي پيمايشي است و از نظرهدف كاربردي است كه هدف ازآن توسعه‌‌ي دانش كاربردي در يك زمينه خاص مي باشد.
1-8) دامنه تحقيق
تعيين دامنه تحقيق يکي از ارکان تحقيق مي باشد. چراكه انجام تحقيق به صورت كلي وعام تاحدي غيرعملي بوده واگرهم بتوان آن راانجام دادازنتايج جامعي برخوردار نخواهد بود لذا بايدسعي كرد كه تحقيق راتاحدممكن محدودنمودوقلمروآن رامشخص كرده وسپس اقدام به انجام آن نمود.ابعاد قلمروتحقيق سه بعد زير را تشکيل مي‌دهد.
1-8-1) قلمرو موضوعي
قلمرو موضوعي اين تحقيق، عوامل مؤثر بر مديريت تقاضا در زنجيره تأمين مي باشد.
1-8-2)قلمرو مكاني
محدوده مكاني اين تحقيق شرکت‌هاي صنعتي توليد کننده و توزيع کننده استان کرمانشاه مي‌باشد.
1-8-3) قلمرو زماني
اين تحقيق در فاصله زماني فروردين 1392 الي شهريور1392 مورد بررسي قرار گرفته است.
1-9)روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها
باتوجه به ماهيت سؤالات واهداف تحقيق،براي تجزيه وتحليل دادههاازآزمونهاي آمار استنباطي نظيرآزمون تي استودنت براي تعيين وجوديارابطه بين متغيرهاي پيشبين ومتغير ملاك وآزمون رتبه بندي فريدمن براي الويتبندي عوامــل مطــرح شده است که در اين راستــا از نرمافزار SPSS استفاده خواهد شد. همچنين به منظور آزمون مجموعه روابط علت و معلولي بين مديريت تقاضا و عملکرد زنجيره‌ي تأمين و مؤلف‌‌‌هاي مورد بررسي با استفاده از نرم‌افزار آموس، معـادلات ساختـاري روابط بين متغيرها مدلسازي مي‌گردد.

1-10)تعريف نظري وعملياتي مفاهيم ومتغيرها
1-10-1)تعريف نظري:
1-10-1-1)مديريت زنجيره تأمين:
زنجيره تأمين: زنجيره تأمين بر تمام فعاليت‌هاى مرتبط با جريان و تبديل کالاها از مرحله ماده خام (استخراج) تا تحويل به مصرف کننده نهايى و نيز جريان‌هاى اطلاعاتى مرتبط با آنها مشتمل مى‌شود. به طور کلى، زنجيره تأمين زنجيره‌اى است که همه فعاليت‌هاى مرتبط با جريان کالا و تبديل مواد، از مرحله تهيه ماده اوليه تا مرحله تحويل کالاى نهايى به مصرف کننده را شامل مى شود. درباره‌ى جريان کالا دو جريان ديگر که يکى جريان اطلاعات و ديگرى جريان منابع مالى و اعتبارات است نيز حضور دارد.(لاودون،52002)
1-10-1-2)مديريت تقاضا:
مي‌تواند به صورت قابليت شرکت براي فهم الزامات و تقاضاي مشتري و تعامل آنها در مقابل قابليت‌هاي زنجيره‌ي تأمين تفسير و تعريف شود. (لامبرت6 و کوپر7، 2000)
1-10-1-3)بخش‌بندي:
تقسيمبندي بازار عبارت است از فرايند تقسيم بازارها به زيرمجموعههاي مشخص که در آنها، مشتريان داراي رفتارها و نيازهاي يکساني هستند.
1-10-1-4) پيش‌بيني:
پيش‌بيني، فرآيند برآورد موقعيت‌هاي ناشناخته‌است. يک پيش‌بيني يک پيش گويي در مورد رويدادهاي آينده در اختيار مي‌گذارد و مي‌تواند تجارب گذشته را به پيش‌بيني حوادث آينده بدل سازد.
1-10-1-5)برنامه‌ريزي فروش و عمليات اجرايي:
مجموعه‌اي از فرايندهاي برنامه‌ريزي و تصميم گيري در سطح شرکت را شامل مي‌شود که براي برقراري توازن ميان عرضه محصولات (خدمات) و تقاضاي مرتبط با آن‌ها به اجرا در مي‌آيد.
1-10-1-6)حمايت از مديريت تقاضا:
حمايت و پشتيباني مديريت و کارکنان از برنامه‌هاي اجرايي مديريت تقاضا را شامل مي‌شود.که در اين مطالعه تمرکز بيشتر بر بخش حمايت کارکنان مي‌باشد.
1-11-2)تعريف عملياتي:
1-11-2-1)زنجيره تأمين:
براي اندازهگيري آن از 3 سؤال موجود در پرسشنامه شامل سؤالات 12 تا 14 استفاده شده است. که پاسخ به اين سؤالات ميزان عملکرد زنجيره تأمين را نشان مي‌دهد.
1- شما عملکرد هزينه‌اي زنجيره تأمين خود را در مقايسه با بهترين رقيبتان چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
2- شما سطح خدماتي زنجيره تأمين خود را در مقايسه با بهترين رقيبتان چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
3- شما انعطاف‌پذيري زنجيره تأمين خود را در مقايسه با بهترين رقيبتان چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
باتوجه به سه سئول مطرح شده به اين نتيجه مي‌رسيم که رقبا در زنجيره تأمين به دنبال جذب مشتري هستند و براي اين کار هزينه‌هايي را صرف مي‌کنند که کالا و خدمات نهايي را با هزينه کمتر و زمان کمتري و با کيفيت بهتري به دست مشتري برسانند و انعطاف‌پذيري را از طريق به کار بردن کالا و خدماتي که بنابر درآمد مشتريان باشد.

1-11-2-2)مديريت تقاضا:
براي اندازهگيري آن از 2 سؤال موجود در پرسشنامه شامل سؤالات 10 تا 11 استفاده شده است. که پاسخ به اين سؤالات ميزان عملکرد مديريت تقاضا را نشان مي‌دهد.
1- مديريت تقاضاي ما زنجيره تأمين را بهبود مي‌بخشد.
2- مديريت تقاضاي ما نيازهاي تجاري ما را برآورده مي‌سازد.
با توجه به دو سؤال مطرح شده به اين نتيجه مي‌رسيم که مديريت تقاضا بايد فردي باشد که توان تجزيه و تحليل رخداد‌هاي ناگهاني در آينده که بر اثر عوامل طبيعي و غيرطبيعي در آينده رخ مي‌دهد را بررسي نمايد که در نتيجه موجودي‌ها را پيش‌بيني کند که کالا و خدمات نهايي در هر زماني در دست مشتري قرار گيرد.

1-11-2-3)بخش‌بندي:
به ميزان توجه شرکت به موضوع بخش‌بندي اشاره دارد. براي اندازه‌گيري آن از 2 سؤال موجود در پرسشنامه شامل سؤالات 1 تا 3 استفاده شده است.و مشتريان يکي از گزينه‌هاي خيلي موافق، موافق، بي‌تفاوت، مخالف و خيلي مخالف را انتخاب مي‌کنند.
1- ما مشتريان را بر اساس سطح خدمات مورد نيازشان بخش‌بندي کرده‌ايم.
2- ما محصولات را براساس نيازمندي‌هاي زنجيره تأمين مخصوص به خودشان بخش‌بندي کرده‌ايم.
با توجه به دوسؤال مطرح شده به اين نتيجه مي‌رسيم که مديريت تقاضا بايد جمعيت مشتريان خود را شناسايي کرده عوامل جنسيت، سن را براي آنها تعريف نموده و متناسب با درآمد آنها به توليد کالا و خدمات نهايي براي آنان بپردازد.
1-11-2-4)پيش‌بيني:
به ميزان توجه شرکت به موضوع پيش‌بيني اشاره دارد. براي اندازه‌گيري آن از 2 سؤال موجود در پرسشنامه شامل سؤالات 3 تا 4 استفاده شده است. و مشتريان يکي از گزينه‌هاي خيلي موافق، موافق، بي‌تفاوت، مخالف و خيلي مخالف را انتخاب مي‌کنند.
1- ما يک فرايند پيش‌بيني صريح را پياده‌سازي کرده‌ايم.
2- ما متعاقباً دقت پيش‌بيني‌ها را کنترل مي‌کنيم.
با توجه به دوسؤال مطرح شده به اين نتيجه مي‌رسيم که مديريت تقاضا بايد فرآيند‌هاي پيش‌بيني را مرحله مرحله براي خود تعريف کند و هرگونه انحرافات رخدادهاي موجود در آنرا بررسي نموده و کليه واحد‌هاي ديگر در زنجيره تأمين در جريان بگذارد.
1-11-2-5)برنامه‌ريزي فروش و عمليات اجرايي:
ميزان توجه شرکت به موضوع برنامه‌ريزي فروش و عمليات اجرايي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. براي اندازه‌گيري آن از 3 سؤال موجود در پرسشنامه شامل سؤالات 5 تا 7 استفاده شده است.و مشتريان يکي از گزينه‌هاي خيلي موافق، موافق، بي‌تفاوت، مخالف و خيلي مخالف را انتخاب مي‌کنند.
1- ما به طور کامل فرايند‌هايي را براي برنامه‌ريزي فروش و عمليات اجرايي که در راستاي نيازهاي مشتريان است را يکپارچه کرده‌ايم.
2- سازمان ما به طور جدي فرايند‌هاي برنامه‌ريزي فروش و عمليات اجرايي را دنبال مي‌کند.
3- تصميم گيرندگان به طور منظم در جلسات برنامه‌ريزي فروش و عمليات اجرايي شرکت مي‌کنند.
با توجه به سه سؤال بالا به اين نتيجه مي‌رسيم که براي هر گونه فروش بيشتر بايد مديريت تقاضا به نياز‌هاي مشتريان توجه داشته باشد و آنها را يکپارچه و متمرکز نمايد بايد بين واحد‌هاي فروش و اجرايي نوعي تمرکز وجود داشته باشد و دريافت اطلاعات بين اين واحد‌ها بايد به درستي تعريف شود.
1-11-2-6)حمايت از مديريت تقاضا:
ميزان پيروي تبعيت و حمايت کارکنان و مديران از برنامه‌هاي مديريتي تقاضا اشاره دارد. براي اندازه‌گيري آن از 2 سؤال موجود در پرسشنامه شامل سؤالات 8 تا 9 استفاده شده است.و مشتريان يکي از گزينه‌هاي خيلي موافق، موافق، بي‌تفاوت، مخالف و خيلي مخالف را انتخاب مي‌کنند.
1- ما به‌طور منظم بر عملکرد واحد مديريت تقاضا نظارت مي‌کنيم.
2- فرايند‌هاي مديريت تقاضاي ما به طور واضح تعريف شده‌اند.
با توجه به دوسؤال بالا به اين نتيجه مي‌رسيم که داشتن برنامه‌ريزي‌هاي منظم و مدون ضروريست که بايد به صورت مرتب و منظم تدوين شوند که حاصل آن جذب مشتري بيشتر و سودآوري بيشتر براي شرکت مي‌باشد.

فصل دوم
ادبيات و مباني نظري و تجربي تحقيق

2-1) مقدمه
براي محيط هميشه در حال تغيير اين دوران وتغيير در شيوه تعاملات شركت‌ها با تأمين كنندگان و مشتريان و پيچيدگي بازارها، كاهش دوره عمر محصولات و اهميت يافتن زمان پاسخگويي به مشتريان و افزايش انعطاف‌پذيري، زنجيره تأمين عاملي حياتي براي رقابت‌پذيري سازمان‌ها مي‌باشد. بنابراين شناخت زنجيره تامين و اجراي آن كمك به تعالي سازمان و عملكرد بهتر مي كند.
تشديد صحنه رقابت جهاني در محيطي که بصورت دائم در حال تغيير است ضرورت واکنش‌هاي مناسب سازمان‌ها وشرکت‌هاي توليدي ـ صنعتي را دو چندان کرده و بر انعطاف‌پذيري آنها با محيط نامطمئن خارجي پاي مي‌فشارد و سازمان‌هاي امروزي در عرصه ملي و جهاني به منظور کسب جايگاهي مناسب و حفظ آن نيازمند بهره‌گيري از الگوي مناسب همچون مديريت زنجيره تأمين در راستاي تحقق مزيت رقابتي و انتظارات مشتريان هستند. مشتريان در سازمان‌هاي امروزي در توليد کالا و ارائه خدمت، رويه‌هاي انجام امور و فرايندها، توسعه دانش و توان رقابتي همراه و همگام اعضاي سازمان مي‌باشد.
باتوجه به اين شواهد و واقعيت‌هاي ديگر جاي تعجب نيست که امروزه اجراي برنامه‌هاي مديريت تقاضا و حتي توزيع در اولويت قرار داده شود.
دراين فصل به تشريح مباني نظري درباره پيش‌بيني، بخش‌بندي، برنامه‌ريزي فروش و عمليات اجرايي و حمايت از مديريت پرداخته مي‌شود و سپس در آخر خلاصه‌اي از تحقيقات انجام شده در اين خصوص را تشريح مي کنيم.
2-3) پيشينه پژوهش
2-3-1)تحقيقات داخلي
در مجموع تحقيقات اندكي در زمينه مديريت تقاضا در زنجيره تأمين صورت گرفته‌است و بر اساس بررسيهاي انجام شده ,در ايران تحقيقات فراواني در مورد موضوع “زنجيره تأمين” انجام گرفته است و موضوع مذکور “مديريت تقاضا” فاقد پيشينه‌ي داخلي مي‌باشد.
پيشينه تحقيقات انجام يافته داخلي:
در مقاله اي با نام ” ارائه مدل تركيبي، توليد – توزيع – موجودي براي مديريت زنجيره تامين ” كه در سال 1384 در دانشگاه صنعتي شريف انجام شده است، ابتدا هر كدام از زير مدلهاي توزيع، توليد و موجودي جداگانه، تشريح وتوضيح داده شده است و در نتيجه زير مدل توليد براي كارخانه‌اي كه تقاضاي آن از تابع توزيع پواسون پيروي مي‌كند و فرض شده است كه زمان تحويل قطعات به كارخانه، دقيقا مشخص است، ارائه شده و پس از فرموله كردن زير مدلهاي توزيع و تامين مواد كارخانه، الگوريتم حلي براي ايجاد مدل تركيبي توليد -توزيع- موجودي را ارائه شده است و به كمك انجام آزمايشهاي عددي ومقايسه آن با نتايج شبيه سازي از اعتبار مدل اطمينان حاصل شده است. (اكبري جوكار، شيخ سجاديه 1384)
در تحقيقي با نام” مدل سازي زنجيره ارزش در صنعت خودرو ايران به منظوردستيابي به استراتژي رهبري هزينه ” كه در دانشگاه شهيد بهشتي انجام شده است، مدلي به منظور طراحي و تبيين استراتژي رهبري هزينه در صنعت خودروايران توسعه داده شود. تاكيد اين مقاله دستيابي به مزيت رهبري هزينه از طريق تمركر بر منابع درون سازماني است. بنابراين از ادبيات مربوط به ديدگاه مبتني بر منابع شركت استفاده شده است. هم چنين، به منظور تجزيه و تحليل ساختار هزينه شركت‌ها و كمك به تصميمات استراتژيك و نيزبررسي درون سازماني، از مدل زنجيره ارزش مايكل پورتر استفاده شده است. به منظور آزمون مدل پيشنهادي، ابتدا يك مدل برنامه ريزي رياضي تصميم گيري چند هدفه براساس مدل پيشنهادي توسعه داده شده. سپس، به منظور سنجش اعتبار مدل رياضي از داده هاي مربوط به يك شركت خودروساز استفاده شده است. نتايج حل مدل نشان داده كه استفاده از مدل پيشنهادي موجب بهبود در هزينه استفاده از منابع، هزينه نگهداري، تخصيص بهينه بودجه، هزينه تامين مواد اوليه و هزينه حمل و نقل مي شود(اسد اله، ماكويي،شاهرودي 1384).
در مقاله اي با نام ” طراحي مدل شبيه سازي زنجيره تامين در كارخانه ماشين سازي سپاهان “، از دانشگاه صنعتي امير كبير در سال 1385، بعد از دنبال كردن ادبيات موضوع مديريت زنجيره تأمين، مديريت لجستيك، يکپارچه سازي فعاليتهاي زنجيره تأمين، سيستمهاي اطلاعاتي زنجيره تأمين و برون سپاري فعاليتهاي زنجيره تأمين، سيستم فعلي زنجيره تأمين شركت ماشين سازي سپاهان از دو جنبه اطلاعاتي و فيزيكي شبيه سازي شده و مشكلات آن مورد بررسي قرار گرفته است. ملاحظه شده است كه واريانس سفارشاتي که به تأمين کننده‌ها داده مي شود بيشتر از واريانس سفارشاتي است که از طرف خريداران و مشتريان داده مي شود. اين اثر بعلت رفتار نوساني تقاضا در طول مسير زنجيره تأمين به نام اثر شلاق گاوي ناميده شد. سپس يك سيستم جامع زنجيره تأمين از دو جنبه اطلاعاتي – با طراحي يك بانك اطلاعاتي توسط نرم افزارAccess براي اهم فعاليتهاي بيروني شركت و همچنين ارزيابي و كنترل پروژه آن به كمك نرم افزار Ms Projectو فيزيكي پيشنهاد – براي برون سپاري فعاليتهاي اصلي شركت – براي شركت شبيه سازي شده و به كمك شاخصهايي همچون موجودي، زمان پاسخگويي، هزينه حمل و نقل، توقفات خط توليد و هزينه اين توقفات، سيستم پيشنهادي مورد ارزيابي قرار گرفت كه نتايج چشمگيري را نشان داد. و به اين نتيجه رسيده شده است كه زنجيرة تأمين، توالي رخدادهايي است كه مقصود از آن رضايت مشتري ميباشد. اين رخدادها مي تواند شامل تداركات، ساخت، توزيع و بازيافت ضايعات همراه با حمل و نقل پيوسته،انبارداري و فناوري اطلاعات باشد. همچنين به اين نتيجه دست يافته‌اند كه با توجه به بهبود هاي ايجاد شده بنظر مي رسد سرمايه مورد نياز جهت طراحي وپياده سازي مدل شبيه سازي مديريت زنجيره تأمين، بسيار كمتر از منافع و صرفه جوييهاي بعدي باشد. لذا سرمايه گذاري در اين زمينه توجيه اقتصادي قابل قبولي خواهدداشت.(پور طباطبايي، باقر زاده، شعباني 1385).
در تحقيقي با نام “‌‌ طراحي عمليات مهندسي مجدد مديريت سفارش “، كه در سال 1383 در دانشگاه آزاد اصفهان انجام شده است، محقق با بررسي فرآيند هاي مديريت زنجيره تامين و در نظر گرفتن فرآيند ” مديريت سفارش ” در يك شركت توليدي به يك مدل بهينه براي اين فرآيند در آن شركت دست يافته است كه كارايي سيستم حسابداري سفارش را از لحظه دريافت تا تكميل كالا بهبود بخشيده است و هزينه‌ها را نيز كاهش داده است، با استفاده از مدل پيشنهادي مي توان روند سفارش دهي آتي را تخمين زد و فاصله زماني بين دريافت سفارش تا تحويل آن را كوتاه نمود. براي نمايش بهبود بدست آمده از يك ابزار نرم افزاري استفاده شده كه با شبيه سازي فرآيند در دوحالت قبل از مهندسي مجدد و بعد از آن، توسط رسم نمودارها و ايجاد جداول به مقايسه آن دو كمك نموده است (عاملي، 1383).
در مقاله‌اي با عنوان “استراتژي تامين منابع از خارج از سازمان “، به تشريح مزايا و معايب اين استراتژي پرداخته شده است، استراتژي تامين منابع از خارج سازمان يعني اينكه كالاها و خدماتي كه قبلاً در داخل سازمان تهيه مي شد، از ديگران خريداري شود و از خدمات آنها استفاده گردد. در اين مقاله بيان شده است كه
تأمين منابع از خارج سازمان مي تواند باعث كاهش هزينه‌ها شود و به شركت اين امكان را مي دهد تا توجه بيشتري را صرف فعاليتهاي كسب و كار اصلي خود كند. شركتهاي بسياري براي حفظ مزيت رقابتي خود از اين روش استفاده مي كنند(280IBID, P.) سيستم هاي خدمات و اطلاعات مديريت، اولين فضاهاي عملياتي بودند كه به شدت براي تامين نيازهاي آن، از منابع خارج از سازمان استفاده شد.مزاياي عمده استفاده از اين استراتژي عبارتند از:
1- آشكارسازي هزينه هاي پنهان (اين امر ضرورتاً به اين معني نيست كه هزينه هاي پنهان جزو هزينه‌هاي غيراساسي هستند)؛
2 – آزاد گذاشتن دست شركت در تمركز بر فعاليتهاي هسته اي؛
3 – القا نقدينگي به شركت: اگر شركت نياز بيشتري به پول يا منابع مالي براي خريد داراييهاي خاصي داشته باشد، مي تواند برخي از داراييهاي فعلي را به پيمانكاران اجاره داده و از اين طريق نقدينگي دريافت كند؛
4 – ايجاد استعداد براي شركت: شركتهاي كوچك و شركتهايي كه درحال رشد سريع هستند ممكن است، قادر به پاسخگويي در مقابل تغيير تقاضاهاي بازار يا نياز به تجهيز سريع به امكانات جديد نباشند. در اين صورت شركت مي تواند در اين حوزه‌ها از پيمانكاران استفاده كند (مقابله با فرسودگي تكنولوژي)؛
5 – مهندسي مجدد و كوچك سازي اندازه سازمان: واگذاري برخي فعاليتها به پيمانكاران مي تواند فرصتي بهتر را براي انجام كارها نسبت به زماني كه شركت اصلي آنها را انجام مي دهد، ايجاد كند. بدين صورت سازمان از نو مهندسي شده (طراحي شده) و فرايندها تسهيل مي شوند.
6 – نوسازي فرهنگ شركت: اگر شركت پيمانكار داراي فرهنگي است كه شديداً با فرهنگ شركت اصلي سازگار است تامين منابع از خارج سازمان مي تواند به راحتي صورت بگيرد؛
7- كاهش مسئوليت كاربران؛
8 – كاهش مشكلات اداري و حقوقي و پرسنلي مديريت؛
9 – ترويج فرهنگ كارمزدي به جاي روزمزدي؛
10 – توجه كلان به نتيجه كار و افزايش كمي و كيفي توليد با اعمال روشهاي نظارتي و كنترلي.
مهمترين نتيجه اين مقاله اين بوده است كه با توجه به مزاياي اين استراتژي براي جلوگيري از بروز مشكلاتي مانند: از دست دادن كنترل توزيع و تحويل به موقع محصول ؛ احتمال ناديده گرفتن مشتري توسط پيمانكار؛
مشكلات تعيين فعاليتهاي قابل واگذاري ؛ ارتباط نامناسب سازمان با طرف پيمانكار؛ عدم توان پيمانكار در تحقق اهداف پيمانكاري؛ افشاء اطلاعات محرمانه شركت و استفاده رقبا از آن،عدم هماهنگي بين خرده سيستم‌ها و تضمين ايفاي تعهدات،كاهش ابزار كنترلي و كليدي تحت اختيار مديريت و… ؛ شركت‌ها بايد قلمروخدمات و اندازه سطح عملكردي كه از عرضه كننده انتظار مي رود را مشخص و تعيين كننند.(كنعاني و حسن پور، 1386)
در مقاله‌اي ديگر به بحث درباره “مديريت توزيع فيزيكي” پرداخته شده است و ضمن اينكه بيان شده است كه مديريت توزيع فيزيكي بر مفاهيم اصلي، پردازش سفارشات ؛ سطوح موجودي ؛ انبارداري ؛ حمل ونقل در سطح زنجيره تاكيد مي كند به اين نتايج دست يافته شده است كه مديريت توزيع فيزيكي با تمام وظايف بخشي بازاريابي در ارتباط است و نقش عمده اي را به عنوان يك عامل مهم در دسترسي به اهداف و رضــايت مشتري ايفا مي كند. به طور خلاصه مي توان گفت هدف مديريت توزيع فيزيكي عبارت است از: “فراهم آوردن كالاهاي مناسب، در محل و زمان مناسب با حداقل هزينه”.(متكي، 2006).
در مقاله اي با نام “مديريت استراتژيك تأمين كنندگان” پس از معرفي مدل‌هاي مطرح در زمينه مديريت تامين كنندگان و تحليل و مقايسه آنها، به معرفي استراتژيكهاي مشارکتي و رده بندي استراتژيك تامين كنندگان پرداخته است و به اين نتيجه دست يافته است كه مونتاژگران كالاهاي صنعتي مدرن و پيچيده (مانند خودرو)، بايد در زمينه مديريت تامين كنندگان قطعاتشان حساسيت بيشتري به خرج داده و درواقع برحسب استراتژيك يا عدم استراتژيك بودن قطعه مورد نظر در فرآيند شكل دهي محصول نهايي، به انتخاب تامين كنندگان همت گمارند. لازم به توضيح است كه هرچند تامين هر قطعه اي، مديريت تامين كننده مورد نظر را مي طلبد، اما در مورد قطعات استراتژيك، اين موضوع از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و نيازمند آن است كه به مسائلي نظير طول مدت قرارداد، تداوم رابطه، سطح به اشتراك گذاري اطلاعات، سرمايه گذاريهاي ويژه در خصوص رابطه في مابين و سطح اعتماد في مابين توجه بيشتري معطوف گردد. بنابراين، شركتهايي در آينده از مزيت نسبي رقابتي برخوردار خواهند بود كه بتوانند در زمينه مديريت استراتژيك تامين كنندگانشان موفق تر از ساير رقبا عمل كنند.(غضنفري، حافظ، كاظمي، 2003).
تحقيقات بسيار ديگري در زمينه نقش فناوري اطلاعات و پيشرفت هاي بسيار آن، در مديريت زنجيره تامين و به كارگيري از يافته هاي اين بخش از علم در مديريت هر چه بهتر زنجيره تامين انجام شده و مثلا يكي از نتايج آن ايجاد سيستم مديريت زنجيره تامين هوشمند است.
در بيشتر تحقيقات انجام شده ي ديگر هركدام يكي از فرآيند هاي مديريت زنجيره تامين را در صنعتي خاص مورد بررسي قرار داده و به مشكلات و ارائه راه حلهايي براي آنها پرداخته‌اند.
در تحقيقي که با عنوان “بررسي مؤلفه‌هاي تأثيرگذار بر زنجيره تأمين چابک و طراحي مدل مفهومي‌مديريت زنجيره تأمين چابک” انجام شده است. نحوه توسعه محصول جديدو مديريت تأمين و توليد به‌صورت مستقيم و غير مستقيم بررسي شد و نحوه‌ي زمان در توليد محصولات در زنجيره تأمين و اختلاف بين توليدات در دو مرحله‌ي مستقيم و غيرمستقيم بررسي شده و اين نتيجه از مدل مفهومي‌نشان داد که مديريت تحويل تنها به‌طور غيرمستقيم بر چابکي زنجيره‌ي تأمين اثرگذار است. (زند حسامي، رجب زاده، طلوعي1388).
در مقاله‌اي با نام “ارايه يک مدل پشتيباني تصميم گيري جهت برنامه‌ريزي ارزيابي و انتخاب بازار در زنجيره تأمين” جهت برنامه‌ريزي ارزيابي و انتخاب بازار درزنجيره‌ي تأمين به بررسي اينکه چه عواملي مي‌توانند در انتخاب بهترين بازار مؤثر باشند پرداخت و مدلهاي چند متغيره‌اي بررسي شد و نحوه‌ي فعاليت‌هاي درون و برون سازماني مورد توجه قرار گرفت. و اين نتيجه‌گيري کلي بيان شد که بايد تصميم‌گيري‌هاي چند معياري و چندهدف مورد بررسي قرار گيرد تا به راه‌حل بهينه رسيد (رزمي، اکبري جوکار، کرباسيان، 1383).
در تحقيقي با نام “اثر تسهيم اطلاعات بر استراتزي‌هاي رقابتي و عملکرد زنجيره تأمين” از اطلاعات به موقع و مفيد و به‌روز در زنجيره‌ي تأمين به‌عنوان يک دارايي با ارزش و کليدي در زنجيره‌ي تأمين تعريف شد. به اين نتيجه رسيدند که تسهيم اطلاعات با استراتژي‌هاي رقابتي داراي رابطه مستقيم و معنادار مي‌باشد. و نيز از استراتژي‌هاي رقابتي به‌عنوان يک بناي اصلي در زنجيره‌ي تأمين تعريف شده و نيز استراتژي‌هاي رقابتي داراي ارتباط مستقيم و معناداري با عملکرد زنجيره‌ي تأمين مي‌باشد. (رحمان‌سرشت، افسر 1387).
در مقاله‌اي با نام “شناسايي عوامل مؤثر بر عملکرد زنجيره تأمين” و هدف اصلي در اين مقاله شناسايي عوامل مديريتي و عوامل مالي مؤثر و نحوه‌ي تسهيم اطلاعات به‌صورت درست و صحيح در کل زنجيره‌ي تأمين مي‌باشد که عوامل انساني و غيرانساني مورد توجه قرار گرفت. (مانيان، دهقان نيري، قرباني 1389).
در تحقيقي با نام “تحليل و بررسي تأثير برنامه‌ريزي راهبردي سيستم‌هاي اطلاعاتي در بهبود عملکرد مديريت زنجيره‌ي تأمين” محيط در شرکت‌هايي که به نحوي کاملاً صحيح به‌عنوان زنجيره‌ي تأمين تعريف شده بودند، محيط اگر در آن تغييراتي رخ مي‌داد در اين مدل تأثير کمتري بر مديريت زنجيره‌ي داشت و در نهايت اينکه بهبود عملکرد در سراسر زنجيره‌ي تأمين مهم است. (عميد، رضائيان، باقري 1386).
در يک مقاله‌ي تحقيقي با نام “بررسي تأثير بکارگيري مديريت زنجيره‌ي تأمين بر رضايت مشتري در صنعت نساجي” صنايع نساجي مورد بررسي قرار گرفت. ارتباطات به عنوان عاملي قوي و مستقيم بر رضايت مشتري تأثير دارد و ارتباطات در کليه سطوح مديريتي با کارکنان و روابط کارکنان با مشتريان و کمترين و ضعيف‌ترين عامل وابستگي است و مشخص شد. در نهايت اينکه در صنعت نساجي، مديريت زنجيره‌ي تأمين صنعت نساجي با رضايت مشتري رابطه‌ي مستقيم دارد. (معبودي، جوانشير، رشيدي، ولي‌پور؛ 1388).
در مقاله‌اي با نام “ارزيابي و انتخاب تأمين‌کنندگان در زنجيره‌ي تأمين در حالت منبع‌يابي منفرد با رويکرد فازي” شرکت‌هاي مختلف خدماتي و توليدي انتخاب گرديدند و در تصميم‌گيري تصميم‌گيرندگان زنجيره‌ي تأمين براي انتخاب تأمين کنندگان، تصميم‌گيري از نوع فازي به کار گرفته شد و اين نتيجه به دست آمد که انتخاب تأمين‌کنندگان مناسب به شکل قابل ملاحظه‌اي هزينه‌هاي خريد را کاهش و قابليت رقابت‌پذيري سازمان را افزايش مي‌دهد. (جعفرنژاد، اسماعيليان، ربيع؛ 1386)
در تحقيقي با نام “بررسي تأثير الگوي زنجيره‌ي تأمين بر بهبود کيفيت ارائه خدمات به مشتريان و تدوين مؤلفه‌هاي اصلي”، توليد کالا در سازمان‌ها مورد بررسي قرار گرفت و از ديد استراتژي نقاط قوت و ضعف سازماني تعريف شد عوامل محيطي داخلي و محيطي خارجي هم بررسي گرديد و الگوي زنجيره‌ي تأمين بررسي شد با رويکرد SCM و مؤثر بود بر بهبود کيفيت و ارائه خدمات و تعميم نتايج اين تحقيق به نتايج ديگر سازمان‌هاي تدارکاتي مورد توجه قرار گرفت. (رجب‌زاده، خديور، کاظمي، 1386)
در مقاله‌اي با نام “ارائه مدل عوامل مؤثر بر ايجاد ريسک در زنجيره‌ي تأمين الکترونيک و تأثير



قیمت: تومان


پاسخ دهید